Hyttens vigtigste rum for din sundhed

21. januar 2019

Jeg er ENDELIG ved at komme på plads i den nye lejlighed. Nu må jeg også blank erkende, at jeg får lettere brækfornemmelse, når du nævner ordet “flytte” eller “slæbe ting”. I fredags fik vi de fleste ting op på det nye kontor og i går legede jeg utrolig stærk og fik slæbt nye skabslåger til et 2 meter højt skab op på 5. sal. Så var dagens træning ligesom i hus, haha! Endelig gav alle de mange styrketræningstimer mening. Jeg måtte køre en linje inde i mit hoved om, at jeg får verdens smukkeste køkkenskab, mens jeg gik op-ned-op-ned ad trappere for at slæbe låger. Så min hjerne ikke brændte sammen :)!

Men i dag skal det hverken handle om køkkenlåger eller flytning. Nej det skal handle om noget, som er forbandet vigtigt for din sundhed – nemlig din søvn.
Jeg kan skrive noget så groft under på det. Hvor stor en indflydelse søvn har på vores generelle sundhed. Hvor meget det kan fucke med din hjerne, din hud og din krop, hvis du ikke sover godt eller nok.
I perioder har jeg sovet alt for lidt. Enten på grund af at mit skema har været presset alt for meget i bund eller jeg har været presset oppe i bøtten. Hvor jeg kom hjem om natten fra foredrag og skulle op igen 4 timer efter  for at hoppe på TV eller lave madfoto. I lange perioder sov jeg kun 4-5 timer/natten og sov aldrig i løbet af dagen. I den periode hvor jeg var allermest stresset sov jeg heller ikke rigtig om natten. Jeg var ved at blive sindsyg, jeg mistede mit øjenbryn, min krop var fyldt med væske og overvejede i perioder at køre en lille smule galt i min bil, når jeg kørte til/fra foredrag – bare for at få en mulighed for at sove flere dage i træk. Det var helt gak og heldigvis er det fortid.

Søvn er et af det mest magtfulde toturmidler der findes. Hvis du tager søvnen væk fra et menneske, så bliver det sindsygt, skrøbeligt og svagt. Det samme sker med dig, når du i din hverdag ikke prioriterer din søvn nok. Og det er der mange der ikke gør.

I 2018 udgav Sundhedsstyrelsen en undersøgelse om danskernes sundhed og fandt frem til, at nær 42% af danskerne led af en eller anden form for søvnbesvær. Den specifikke årsag kunne forskerne ikke slå sig fast på, men de fremhævede dog, at vi aldrig har været rigere eller mere uddannede som i dag. Samtidig har vi heller aldrig været så stressede som vi er nu. Så måske der er en sammenhæng på den front? Ligeledes bliver mange holdt vågne af Netflix, tager mobiltelefonen med ind i soveværelset og glor på instagram og Facebook i mange minutter inden de skal sove. Begge noget der stjæler værdifulde søvntimer.

Søvns effekt på sundhed
Det er individuelt hvor meget man har brug for at sove, men behovet ligger i gennemsnit på 7-9 timer pr. nat. Nogle har et større behov for søvn end andre og det er forskelligt, hvornår vi føler os veludhvilede efter en nats søvn. Dog vil næsten alle mennesker opleve perioder, hvor ens nattesøvn er kortere end normalt og generelt vil en enkelt nat med lidt søvn ikke gøre det store udsving.
Oplever man et dårligere søvnmønster end normalt i en længere periode kan det lave ballade.
I vores vågne timer bruger vores krop nemlig en masse energi på at nedbryde de mange væv i kroppen og organerne arbejder på fulde drøn. Derfor bruger vi nattesøvnen på at genopbygge disse væv igen. Dog er energiforbruget noget lavere, hvilket giver kroppen en pause. Derudover er søvnen det eneste tidspunkt på døgnet, hvor dine øjne får ro og hjernen ikke bliver bombarderet med en masse ydre indtryk.

Nedsat koncentrationsevne
Får vi ikke nok søvn, nedsættes vores hjernefunktion. Det gør at vi får sværere ved at koncentrere os og oplever en dårligere reaktionsevne. Det påvirker således både vores indlæringsevne, engagement og motivation negativt og kan medføre at vi er mindre fokuserede på arbejdet, studiet eller i trafikken.

Svækket immunforsvar
Søvn har en større betydning for din sundhed end du måske tror. Sover vi det antal timer, som vi normalt plejer at sove, fungerer vores krop og immunforsvar som det skal. Men sover vi i en periode mindre end vi plejer, vil det påvirke vores immunforsvar. Vores immunforsvar er afhængig af de såkaldte T-lymfocytter for at det kan opretholdes og beskytte os mod virus og andre bakterier. Men hvis vi sover for lidt, svækkes disse T-lymfocytter og vi vil derfor være mere modtagelige overfor diverse bakterier, som trænger ind i kroppen og vil derfor have lettere ved at blive syge.

Mere stress og øget vægt
Dårlig søvn og stress kan desværre udvikle sig til en rigtig ond cirkel. Flere studier viser, at hvis man i en periode oplever meget stress, vil der opstå søvnforstyrrelser. Kortisol, som er vores stresshormon, produceres løbende hos alle mennesker på en almindelig dag. Det hjælper os til at være aktive, men oplever vi situationer, som vi tolker som værende stressede, øger vi vores kortisolniveau. Normalt vil det falde, når vi skal til at sove, men hvis kortisolniveauet forsætter med at forblive højt, fordi vi generelt er stressede, vil man have problemer med at falde i søvn. Det vil medføre en dårlig nats søvn, hvilket vil resultere i en uoplagt dag, hvor man måske føler sig bagud og derved presset. Dette er en rigtig ond cirkel, som kan medføre en lang periode af ringe søvn og øget stressniveau. Desuden er det blevet vist, at kortisol øger ens appetit og kan derved være med til at øge ens vægt. Så udover dårlig søvn og stress, kan der desværre også godt snige sig nogle ekstra kilo ind på kontoen.

Sådan får du en god nattesøvn
Nu da vi har slået fast, hvor vigtigt søvn er for din sundhed, får du her vores bedste bud på en god nattesøvn.

Søvn skal du se som din vigtigste sundheds”spiller”. Den skal prioriteres benhårdt og du skal se søvn som noget du gør, fordi du vil dig selv det bedste.
Hvis du har svært ved at se, hvordan du kan nå alting i løbet af en dag samtidig med, du skal nå de 7-9 timers søvn, så må du sætte dig og prioritere benhårdt. Jeg har selv gjort det. Og jeg er blevet meget konsekvent med at sige nej til ting samt med mit arbejde. Men det kan du høre om i en anden blog. For det vil jeg gerne lære dig. Hvis du har svært ved at falde til ro om aftenen, så hør noget beroligende musik, tag et varmt bad og kom lidt lavendelolie i en scrub eller i din bodylotion. Olien har beroligende effekt på dit system, er en af mine yndligs-aftendufte og du kan købe olien her.

Her bliver du nødt til at se dig selv i øjnene og love mig, at du gør noget aktivt for at ændre på den situation, du står i. Om det betyder, at du skal tage fri fra arbejde nogle dage for at komme til bunds i det, der laver ballede i hovedet eller sige nej til alle sociale arrangementer i et par uger – så skal du gøre det. Som chef vil jeg meget hellere have, at mine medarbejdere tager et par dage fri for at få overskud til at lave en plan for at komme ud af den onde cirkel end at fortsætte indtil krop og hjerne er helt brudt ned.
Vi er alle forskellige. Nogen kan påtage sig mange opgaver uden at blive stresset og så er det også vigtigt at nævne, at der er forskel på have stress og at have travlt. Jeg synes der er en tendens til at vi blander dem sammen, og det skal vi ikke. For de er meget forskellige.
Det vigtigste er, at du husker på, at vi alle er forskellige. Du kan nødvendigvis ikke nå at lave det samme som din nabo i løbet af en dag. Nogle mennesker har brug for mere ro end andre.

Har man været fysisk aktiv, vil musklerne efterfølgende indgå i en hviletilstand, som hjælper kroppen til at slappe mere af. Men prøv at holde dig fra træning lige inden sengetid, da det vil resultere i den modsatte effekt. Træning i løbet af dagen er til gengæld en virkelig god idé!

Vores søvnhormon melatonin er stærkt påvirket af lys og kan afgøre om vi får en god eller dårlig søvn. Minimalt lys om aftenen vil få produktionen af melatonin til at stige og gøre os mere trætte, men omvendt vil lys, og især det blå lys fra smartphones, hæmme produktionen af melatonin og gøre os mere vågne. Så slut med at scrolle på Instagram eller Facebook lige inden sengetid. Hvis du har en partner vil I også begge begynde at juble over at telefonen IKKE skal være i soveværelset. Man har set, at den telefon frarøver en del sex og kan i sidste ende være med til at fucke parforholdet op.

Jeg kan bedst sove i små rum, hvor der ikke er for mange ting, der kan forstyrre. Der må ikke være total kaos rod. Så går jeg simpelthen kold oppe i bøtten. Der skal være en dejlig stemning, ingen tv (Det scenarie lærer jeg aldrig at forstå – et tv i soveværelset? Bevars, det kan da være hyggeligt at se en film i sengen, men mange tænder bare for fjernsynet pr automatik om aftenen, når de går i seng, og så bliver der lige frarøvet ekstra søvntimer), en god seng, en god temperatur (husk at lufte ud i dit soveværelse) og gode puder.
Som du kan se, er mit soveværelse meget simpelt og min seng kunne liiiige akkurat klemmes ind i dette rum.

Vækkeuret jeg har, vækker mig med fuglefløjt og lys der roligt bliver mere og mere kraftfuldt. Det er en ret rar måde at vågne på. Jeg bliver gnaven ved de der BIP BIIIP lyde fra en telefon og mit soveværelse er “anti-telefon” zone.
Uret er 5 år gammelt men jeg ved, man kan få det endnu. Søg på ‘wake-up light’ så finder du det.

Jeg viser lidt mere fra lejligheden, hvis det har interesse? Alle tingene du ser her er ikke sponsoreret. Lige for at understrege det men da mange af jer altid spørger, hvor ting/tøj er fra på Instagram og i mails, så kommer det her:

Lamperne er fra Normann. Jeg købte dem for 2 år siden.

Sengen er fra Bedre Nætter og er helt ny, da min gamle seng var 15 år gammel og har overlevet 13 flytninger, så tænkte at det var tid til at skifte. Jeg elsker den nye seng, da den er ret høj og jeg sover så godt i den og i rummet generelt.

Det blå tæppe er fra Ikea. Det beige kan jeg ikke huske, hvor jeg har det fra. Det er ret gammelt. Puderne er fra Ikea og det turkise sengetæppe er fra Søstrene Grene.

Billederne er fra The Wallmarket. De har så mange flotte billeder og jeg har købt en del fotos fra dem.

Ha´en dejlig mandag.

Xx fra personen, der sov 9 timer i nat, aaahhhhhh! 😀

 

2 Kommentarer

  • Svar
    Martina
    21. januar 2019 at 19:38

    Vi har også lige købt en seng fra Bedre nætter og NEJ hvor sover jeg endelig godt!! Vores seng var 18 år gammel😂 og det ser møg hyggeligt id❤️

    • Svar
      MichelleKristensen
      21. januar 2019 at 22:28

      Jaaaa manner! Den er genial den seng!! Og haha I har altså også fortjent en ny seng så!! Vi bliver så unge at se på nu 😛

Skriv en kommentar